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The Daily Memorandum prior to the 13th instant showed that the trend of ice was to the southward, icebergs being sighted below the forty-third parallel on April 7, 8, 9, and 11; on the 9th and 11th it had reached the forty-second parallel, and on the 11th some of it was seen south of latitude 42°.
The Daily Memorandum of April 15 contains a message from the steamship Amerika via steamship Titanic and Cape Race, Newfoundland, April 14, 1912, to the Hydrographic Office, Washington, D. C.:

Amerika has passed two large icebergs in 41° 27' N., 50° 8' W., on the 14th of April.

KNUTH.

On the morning of the 15th of April, the day following the accident, the office received a radiogram sent by the steamship Amerika via the Titanic to Cape Race, and from there forwarded to Washington, reporting ice in latitude 41° 27' N., longitude 50° 8' W. The ice so reported was about 19 miles to the southward of where the Titanic struck.
SENATOR SMITH: Have you the message sent to you by the Amerika through the steamship Titanic, to which you refer?
CAPT. KNAPP: Yes. it was as follows:

S. S. AMERIKA VIA S. S. TITANIC AND
CAPE RACE, N. F.,
April 14, 1912.
HYDROGRAPHIC OFFICE, Washington, D. C.:
Amerika passed two large icebergs in 41° 27' N., 50° 8' W., on the 14th of April.
KNUTH.

Upon request, the Hamburg-American Line, to which line the steamship Amerika belongs, furnished to the Hydrographic Office this copy (hereunto appended). As will be seen by a reference thereto, the wireless message was sent from the Amerika to the Titanic at 11:45 A.M. (New York time, it is understood):

HYDROGRAPHIC OFFICE, Washington, D. C.:
Amerika passed two large icebergs in 41° 27' N., 500 8' W., on the 14th of April.

KNUTH.

Le Daily Memorandum avant le 13 montrait que la tendance de la glace allait vers le sud, les icebergs étant aperçus au-dessous du quarante-troisième parallèle les 7, 8, 9 et 11 avril; les 9 et 11 avril, ils avaient atteint le quarante-deuxième parallèle, et le 11, on en a vu quelques-uns au sud de la latitude 42°.
Le Daily Memorandum du 15 avril contient un message du vapeur Amerika via le vapeur Titanic et Cape Race, à Terre-Neuve, le 14 avril 1912, à l’Office Hydrographique de Washington, D.C. :

L’Amerika a passé deux grands icebergs par 41° 27' N., 50° 8' W., le 14 avril.

KNUTH.

Le matin du 15 avril, le lendemain de l’accident, le bureau a reçu un radiogramme envoyé par le vapeur Amerika via le Titanic jusqu’à Cape Race, et de là, il a été envoyé à Washington, signalant la présence de glace par 41° 27' de latitude Nord., longitude 50° 8' W. La glace ainsi signalée se trouvait à environ 19 milles (35 km) au sud de l’endroit où le Titanic a heurté.
LE SÉNATEUR SMITH : Avez-vous reçu le message de l’Amerika par l’intermédiaire du vapeur Titanic, auquel vous faites référence?
CAPT. KNAPP : Oui. C’était le suivant :

S. S. AMERIKA VIA S. S. TITANIC ET
CAPE RACE, N. F.,
14 avril 1912.
OFFICE HYDROGRAPHIQUE, Washington, D. C. :
L’Amerika a passé deux grands icebergs par 41° 27' N., 50° 8' W., le 14 avril.
KNUTH.

Sur demande, la Hamburg-American Line, à laquelle appartient le vapeur Amerika, a remis cet exemplaire à l’Office Hydrographique (ci-joint). Comme on le verra en y faisant référence, le message sans fil a été envoyé par l’Amerika au Titanic à 11 h 45 (heure de New York, bien entendu) :

OFFICE HYDROGRAPHIQUE, Washington, D. C. :
L’Amerika passa deux grands icebergs par 41° 27' N., 500 8' W., le 14 avril.

KNUTH.

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